Zondagochtend mail 20 augustus

In een van mijn eerdere zondagochtendmails heb ik geschreven dat Misty en Michel, mijn dochter en schoonzoon, in Azië rondreizen en verblijven. Hartstikke fijn voor ze en op onderstaande foto zie je wel hoe gelukkig ze zijn.

Dat gun ik ze van Harte en als ik heel eerlijk ben dan zijn zij aan het doen wat ik vroeger graag wilde maar wat ik niet heb gedurfd. Ik heb geregeld contact met ze via Whatsapp, Facebook, telefoon of skype. En toch kan ik dan zomaar opeens overspoeld worden door een enorm gevoel van gemis. Dan is de afstand, ondanks internet, opeens even schrijnend ver. Dan vind ik het even helemaal niet leuk dat ze zo ver weg zitten. Dat gevoel laat ik er dan ook maar gewoon zijn. Er tegen vechten heeft geen zin, dan blijft het zich toch opdringen. Er in verzinken doe ik ook niet, dat zou werkelijk zonde van mijn dag zijn. Ik ben niet verdrietig maar ik voel mij verdrietig. Het klinkt bijna hetzelfde maar het is een levensgroot verschil. Je bent niet boos, je bent niet verdrietig, je bent niet gefrustreerd, je bent niet .......;. vul maar in. Je bent <<Voornaam>> en je voelt je verdrietig, vrolijk, boos, blij enzovoort. Voel je het verschil?

GOUDEN MEDITATIE TIP

Vorige week schreef ik dat je snel afgeleid kan worden door allerlei geluiden waardoor je je uit je meditatie laat halen. Je gezichtsvermogen kan zich net zo snel laten afleiden. Wanneer we iets zien dan willen we er ook meteen iets van vinden, er gedachten over hebben waar dan weer emoties bij kunnen ontstaan.Toch kan dit heel vaak verspilde energie zijn. Je hoeft helemaal niet na te denken over alles wat je ogen zien. Kun je je voorstellen dat het veel minder stress geeft wanneer je stopt met na te denken bij alles wat je ogen zien? Je geeft jezelf als het ware meer rust. Meer rust in je hoofd en daardoor meestal ook meer rust in je lichaam.



* Een oefening om je geest te kalmeren ( maar alleen wanneer je geen oogaandoening hebt!)



Ga, om te beginnen, ongeveer een halve meter van een brandende kaars, met de vlam op ooghoogte, zitten. Zet de kaars op een plek waar geen luchtstroom is, zodat de vlam niet flikkert. Span je ogen niet te veel in. Kijk naar de kaars en merk op wat je eerste interpretatie ervan is. Blijf naar de vlam kijken en onderzoek de volgende perspectieven:



- Merk je eerste waarneming van de vlam en benoem deze;


- Ontspan je ogen en slapen, observeer de vlam;


- Blijf tijdens het observeren van de vlam diep ademhalen;


- Voel je hart terwijl je naar de vlam staart;


- Negeer alles in je gezichtsveld, afgezien van de vlam.



Als je deze oefening een aantal keren hebt gedaan, zul je merken dat je met een ontspannen, zachte blik meer opneemt dan met een gespannen blik. Een zachte blik vermindert de druk op het zenuwstelsel en verbetert de concentratie.


Oooooohhhh en had ik al verteld dat ik voor 24 september a.s.

een onwijs leuke dag

heb georganiseerd? Als je van spelen en lachen houdt of....... als je vindt dat je meer zou moeten spelen en lachen dan is deze dag echt wat voor jou.

En weet je wat,  dit komt zomaar spontaan in mij op: als je je aanmeldt voor de gouden meditatietips dan geef ik je 25% korting op de normale prijs. Vul dan bij het

aanmeldingsformulier

op mijn site bij 'code' 25% in. Dan krijg je een aangepaste factuur. Ik kijk er nu al naar uit om je op die dag te ont-moeten.

Hoe je je ook voelt aankomende week, besef dat het 'slechts' een gevoel is en dat jij het niet zelf bent. Je kunt je leven echt lichter maken door je interne communicatie te veranderen.