Zondagochtend mail 13 augustus

Van jongs af aan ben ik gek op water geweest. Als peuter en kleuter ben ik een paar keer bijna verdronken. Deze momenten heb ik nog steeds helder op mijn netvlies staan en toch heeft het mij nooit bang voor water gemaakt. Sterker nog, ik heb mijn moeder gek gezeurd om alleen naar het zwembad te mogen met de belofte dat ik in het ondiepe water zou blijven. Vervolgens 'moest' ze mij de schoolslag leren en alle keren dat ik daarna naar het zwembad mocht heb ik net zo lang geoefend tot ik kon zwemmen. Toen ik het zwemmen echt onder de knie had wilden mijn ouders dat in 1e instantie niet geloven tot ze dan toch maar kwamen kijken. Wat was de teleurstelling overigens groot dat ik daarna nog steeds niet in het diepe mocht omdat ik geen zwemdiploma had! Maar je raad het wellicht al ...... ik kon zwemmen en ging dus heel stiekem geregeld in het diepe zwemmen. Wat ik ontzettend leuk vond om te doen was een bommetje maken met de bedoeling om het water zo hoog mogelijk te laten opspatten Ik dacht nooit zo lang na wanneer ik ergens kon zwemmen, dan sprong ik er in. Want in het water zijn vond ik geweldig. Maar ik zag anderen soms heel lang aarzelen, af en toe eens de temperatuur van het water voelend, zich weer terugtrekken, nog eens voelen. Sommigen gingen daarna nog steeds het water niet in, anderen besloten om dit uiteindelijk wel te doen. En weer anderen liepen naar het trapje, daalde een paar treden af, voelde eens, bleven even staan, daalde dan weer een trede, bleven weer even staan, totdat ze uiteindelijk dan ook in het water waren.

Dit verschil in gedrag is ook zichtbaar in het gewone dagelijkse leven. De een volgt zijn hart, neemt spontaan beslissingen en leert al doende van de ervaringen, de ander bekijkt het eerst eens en laat zich ook nog wel door angst weerhouden om dingen te doen en weer een ander doet het heel rustig aan, stapje voor stapje. En zo zijn er natuurlijk nog allerlei varianten.

Hoe ga jij met nieuwe dingen om? Laat jij dingen aan je voorbij gaan omdat je niet weet wat het je kan brengen? Omdat je het stiekem een beetje eng vindt? Zonde hoor. Want iedere ervaring die je opdoet is een ervaring waar je van kan leren, het levert je altijd wat op. En mijn ervaring is dat het meestal zelfs meer oplevert als dat ik had kunnen bedenken.

GOUDEN MEDITATIE TIP

Bevrijd jezelf van je zintuiglijke verslavingen. Ja echt, die bestaan. Denk maar eens aan een moment dat je kind oorverdovend in de supermarkt begint te schreeuwen omdat zij/hij zijn zin niet krijgt en jij er alles aan doet om het kind stil te krijgen. Denk maar eens aan die momenten dat je de verleiding niet kunt weerstaan om alle koekjes op te eten bij het ruiken van die bakkerijgeur. Denk maar eens aan een vervelend geluid juist op het moment dat je aan het mediteren bent. Je hiervan bevrijden is gemakkelijker wanneer je beseft dat het niet je zintuigen zijn die je laten reageren maar dat het je geest is die gewoon zo geprogrammeerd is dat je denkt dat je op een bepaalde manier moet handelen wanneer die prikkel geactiveerd wordt.

Je eigen gedachten en geluiden zijn meestal de eerste dingen die jou uit je meditatie halen of houden.

Geluiden zijn er gewoon, ze zijn noch goed, noch slecht. Sommige geluiden zijn luider dan andere, en sommige geluiden zijn hardnekkig, maar geen enkel geluid geeft jou de opdracht om je er aan te storen.

- Een oefening: Concentreren op 1 geluid.

Kies een constant geluid uit ( vogelgeluid, krekels, langs een autoweg,een muziekinstrument, wat je voorhanden hebt of kunt creëren). Elk geluid is goed, zolang het maar constant is. Focus je op dat geluid en merk dan hoe andere geluiden je aandacht in andere richtingen trekken en je concentratie op het oorspronkelijke geluid verstoren. Iedere keer opnieuw breng je dan je aandacht terug naar het oorspronkelijke geluid waar jij voor gekozen hebt. Als je deze oefening goed beheerst dan kun je hem ook tijdens een ontspanning / meditatie toepassen.