Sport voor je hoofd




​Ben jij je er al van bewust dat je jouw gedachten (gelukkig) kunt sturen of liever gezegd kunt trainen? 

Uit onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Timothy Brown is gebleken dat wij gemiddeld 60.000 (!) gedachten hebben per dag. Ongeveer 90 procent van die gedachtes zijn hetzelfde als de dag ervoor en 80 procent daarvan is negatief. Je kunt je voorstellen dat deze negatieve gedachten jouw dagelijks functioneren behoorlijk kunnen beïnvloeden en het leven dat jij graag wilt leven,  beperken.

Ben jij je gedachte?
 

Soms kun je er niets aan doen: je komt in een negatieve spiraal terecht. Iedereen kent het wel dat ‘ie eens een keer niet lekker in z’n vel zit. Er zijn op zo'n moment, in zo'n periode maar weinig dingen die je dan nog positief kunt zien. Toch kun je weer uit die negatieve spiraal komen door je gedachten te trainen.
Want het gaat ‘s morgens namelijk al fout. Je wordt wakker met gedachten als: ‘ik ben moe, ik heb te weinig tijd en hoe ga ik de dag doorkomen?’

Voordat je aan je dag begint, zijn je gedachten soms al vol negativiteit. Vind je het gek dat je je vervolgens energieloos, moe, gefrustreerd en wellicht ook gehaast voelt. Wat er gebeurt?  Je identificeert je met deze piekergedachten en vervolgens popt er een beperkende emotie op en neem je deze de hele dag of soms wel dagen met je mee.

Stel je voor: je moet een presentatie geven op het werk of een voordracht op een bruiloft en je staat op met de gedachten: ‘ik kan dit niet, dit gaat mij niet lukken of ik ben niet goed genoeg’. Deze gedachten spoken de hele ochtend door je hoofd en blijven zich herhalen. Dit zorgt ervoor dat je je neerslachtig voelt en wellicht angstig, wat gevolgd kan worden door frustratie. Eenmaal op het podium sta je klaar om te presenteren en voel je steken in je borst en je lichaam trillen. Herkenbaar? Hiermee kun je zien dat een gedachte een bepaalde emotie oproept en kan leiden tot lichamelijke ongemakken.  

Het kan ook zo zijn dat je negatieve gedachten hebt over iets of iemand en ineens blijkt het tóch fantastisch te zijn. Je gedachten veranderen dus spontaan op dat moment. Je gedachten zijn veranderlijk. Ieder mens heeft een lichaam, gedachten en emoties. Met deze wijsheid kun je stellen dat je gedachten, emoties en een lichaam hebt, maar die dus niet bent.

Jij bent jij. Je kunt je lichaam waarnemen, je gedachten observeren en je emoties voelen. En het goede nieuws hiervan is dat je je gedachten, emoties en lichaam kunt trainen. 

Van beperkend naar werkend
 
Wat betekent het dan als je een lichaam, gedachten en emoties hebt? Dit betekent dat je je lichaam kunt voeden door middel van gezond eten, beweging, seks en een goede nachtrust. Gedachten kun je beïnvloeden door je aandachtspier te trainen en emoties kun je gebruiken als instrument om jezelf uit te drukken en te manifesteren in het leven.

Dat klinkt goed hè, dat je je lichaam, gedachten en emoties vóór je kunt laten werken in plaats van tegen je. Je kunt in no time van beperkende gedachten en emoties naar werkende gedachten en emoties gaan. Hoe?
 

Je weet nu dat aan een emotie altijd een gedachte vooraf gaat, die je kunt beïnvloeden. Die ‘aandachtspier’ kun je voeden door het trainen in positieve gedachten. En dat is helemaal niet zo moeilijk als het klinkt. Een simpel voorbeeld is door je een gewenste toekomst te verbeelden - ook wel visualisatie genoemd. De positieve emoties die je bij dat beeld oproept worden omgezet in positieve biochemische processen in je lichaam. Je gedachten, emoties en lichaam komen zo op één lijn en brengt je in een flow.

Stel jezelf deze krachtvragen

Net zoals bij het trainen van een sixpack vergt het trainen van je aandachtspier discipline en doorzettingsvermogen. Een activiteit heeft ongeveer 66 dagen nodig om een ritueel te worden. Door jezelf de juiste vragen te stellen, zorg je voor een mindset-training voor positieve en gezonde gedachten, emoties en lichaam. Hoe fijn is dat?!

’s morgens:

  • Wat maakt mij gelukkig?
    • Wat daarvan zorgt voor dat gelukkige gevoel?
    • Hoe voelt dat? Waar (in mijn lichaam) voel ik dat?
    • Waar krijg ik op dit moment energie van in mijn leven?
    • Wat daarvan zorgt ervoor dat ik energie krijg?
    • Hoe voelt dat? Waar voel ik dat?
  • Waar ben ik op dit moment in mijn leven dankbaar voor?
    • Waarop ben ik op dit moment in mijn leven het trotst?
    • Wat daarvan zorgt ervoor dat trots ben?
    • Hoe voelt dat? Waar voel ik dat?
  • Waar geniet ik op dit moment het meeste van in mijn leven?
    • Wat daarvan zorgt ervoor dat ik geniet?
    • Hoe voelt dat? Waar voel ik dat?

Je hoeft jezelf natuurlijk niet elke ochtend alle vragen te stellen, maar probeer jezelf in elk geval één of twee vragen te stellen tenminste 2 maanden achter elkaar. Laat je mij weten hoe het je vergaan is?