Ik-kracht. Zo doe je dat.

​Ik kan mij nog goed herinneren van vroeger dat ik bijzonder weinig ik-kracht had. Ik was alleen heel krachtig bij bijvoorbeeld
een ernstig ongeluk dat geen enkele betrekking op mezelf had of andere ernstige, lastige of bedreigende situaties. Ik wist altijd direct wat mij te doen stond, had overzicht en nam de touwtjes in handen. Verkeer regelen, bellen, mensen weer kalm krijgen, ook bij agressiviteit, enzovoort. Daarna kwamen pas de bibbers.

Wanneer het om mijzelf ging, er een situatie was waarbij het goed zou zijn om assertief te reageren dan liet ik het acuut afweten. Nee zeggen kwam niet of nauwelijks voor in mijn woordenboek. Dromen waarmaken? Vergeet het maar. Zeggen waar het op staat? Ondenkbaar. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik was ook helemaal niet zo gelukkig vroeger, maar dat is natuurlijk niet zo gek als je dit leest. Ik droeg het korset van de angst, dag in, dag uit. Daar heb  je hem weer hè die angst waar ik het afgelopen zondag ook over heb gehad in mijn zondagochtendmail. 



Vandaag heb ik het over die ik-kracht. In je kracht staan - wat is dat dan en hoe doe je dat?

Vergelijk het maar met een stromende rivier die bij eventuele stagnaties altijd weer een uitweg vindt om verder te stromen. “Kracht is niet alleen het gevoel dat het lekker gaat maar ook dat je om kunt gaan met eventuele hindernissen (bijvoorbeeld angst, weerstand)  die je op je pad tegenkomt en in beweging blijft”.

Verschillende aspecten dragen bij om in je kracht te staan. Ik noem er acht, waarbij juist de combinatie van de verschillende aspecten de werking verhoogt en het resultaat meer is dan de som der delen.

1. In contact staan, in contact zijn met jezelf.
Het kunnen voelen hoe het met je gaat, welke emotie, gevoelens, gedachten er bij je spelen. Belangrijk is dat alles er mag zijn, ook de tegenpool van kracht, kwetsbaarheid of misschien wel juist.

2. Communicatie
Zodra je voelt en weet wat er speelt bij jezelf kun je ervoor kiezen dit te communiceren met de ander. Het is belangrijk jezelf te uiten en ook te luisteren naar de reactie van de ander. Dan is het maar eng ( zie punt 1).


3. Openstaan voor anderen
De kracht zit niet alleen in jezelf maar ontstaat mede door de wisselwerking met anderen. Star en stug vasthouden aan jouw eigen mening levert al snel een tunnelvisie op. Dus naast vertrouwen in jezelf is respect in en nieuwsgierigheid naar de ander ook essentieel om open te staan voor andere meningen en inzichten. Je verplaatsen in het perspectief van de ander helpt je daarbij.

4.Doorzettingsvermogen
Doorgaan ook als het lastig wordt. Niet bij de minste of geringste tegenslag stoppen, maar doorgaan als je erin gelooft en weet dat het haalbaar is. Je bewust zijn van wanneer jouw saboteur aan het woord is om te proberen je te weerhouden.

5.Veerkracht
Veerkracht is het weer opveren en herstellen na een stressvolle gebeurtenis. Of wanneer iets niet gelukt is of dat je, voor de zoveelste keer, in een oud patroon bent vervallen. Je kunt iedere seconde van iedere dag opnieuw beginnen!!

6.Geduld
Soms hebben dingen meer tijd nodig dan je lief is maar wanneer je geduld hebt komt dit meestal de zaak ten goede.

7. Loslaten
Door afstand te nemen kun je vaak beter zien hoe iets in elkaar steekt in plaats van dat je er helemaal in zit ( helikopterview). Een nachtje slapen doet wonderen. Loslaten is soms ook bewust afscheid nemen en verder gaan.

8. Balans
In bovengenoemde punten is het belangrijk de balans te vinden. Niet helemaal doorschieten naar de ene of de andere pool: bijvoorbeeld niet alleen maar open staan voor anderen en daarbij jouw eigen mening en inzichten vergeten. Het gaat erom dat je beide kanten van dezelfde medaille ziet en toelaat. Juist die combinatie zorgt voor de kracht.

Bovenstaande tips kunnen je helpen in je kracht te staan en te blijven, zodat je gelukkiger en gezonder in het leven staat zowel privé als in je werk.

Ik heb inmiddels in de loop der jaren al heel wat mensen in dit proces met succes begeleid. Deze 8 stappen op een rijtje kunnen ook een prima invulling zijn voor een V.I.P.dag. Dan kun jij het in één dag helder hebben hoe het werkt bij jou en wat je daarna anders gaat doen ( met uiteraard de nodige tips, oefeningen en een 'stappenplan' voor thuis).

Dan heet het geen V.I.Pdag maar een 'Stap-In-Je-Ik-Kracht-Dag' en dan wèl met de luxe van een V.I.P.dag. Stuur mij gerust een mailtje voor een gratis voorgesprek waarin we dan bespreken of deze dag wat voor jou kan zijn en hoe deze er, speciaal voor jou, gaat uitzien.