Gezond de winter door

​in deze periode van het jaar zijn veel mensen ziek, verkouden of grieperig. Het is echt het griepseizoen. Wil je deze periode zo goed mogelijk doorkomen dan zou jouw geheime wapen weleens het element kunnen zijn dat bij jouw sterrenbeeld hoort. Ik ben niet zo thuis in de astrologie hoor maar met de elementen voel ik mij des te meer verbonden. 

Door het element waarbij jouw sterrenbeeld hoort,  te begrijpen heb je toegang tot belangrijke informatie over hoe je jezelf het beste kunt ondersteunen en verzorgen tijdens de wintermaanden. De elementen waarover ik het heb zijn aarde, water, lucht en vuur. Elk element heeft unieke kenmerken en vraagt om specifieke handelingen om dit seizoen zo goed mogelijk voor jezelf te kunnen zorgen. Heel in het kort leg ik het hieronder voor je uit.  Zoek je sterrenbeeld op en kijk bij welk element het hoort zodat je deze winter optimaal kunt genieten.

Aarde: Stier, Maagd en Steenbok

Aardetekens vinden het leuk om hun lichaam in vaste, ritmische bewegingen te bewegen. Tai Chi, joggen en gewichtheffen in de sportschool zullen je bloedsomloop versterken, lethargie vermijden en je lichaam sterk houden. Regelmatige lichaamsbeweging gedurende de wintermaanden is van vitaal belang bij het ontgiften van je lichaam. Je aardse teken kan tijdens de winter echt baat hebben bij een detox om de energie te verhogen en het uithoudingsvermogen te vergroten. Koude ochtenden en kille avonden inspireren niet echt om naar buiten te gaan, maar verbinding maken met de natuur door middel van wandelen is precies wat je nodig hebt.

Water: Kreeft, Schorpioen en Vissen

Watertekens optimaliseren hun gezondheid wanneer ze in beweging zijn en synchroon zijn met de getijden van het leven. Wanneer je in de tegenovergestelde richting gaat zwemmen en het leven op je schouders draagt veroorzaakt het alleen maar  zorgen, stress en een verlangen om je terug te trekken. Het verwoest ook je immuunsysteem. Leer los te laten en laat de flow stromen, vooral in de winter wanneer je weerstand kan worden aangetast door een toestroom van virussen. Watertekens kunnen vatbaar zijn voor verkoudheid, daarom werken immuun versterkende kruiden zoals echinacea, astragalus en knoflook ook zo goed. Voed je vloeibare element met hete baden, eucalyptus oliën om mee te stomen en of breng tijd door in de buurt van de zee. Hoewel koud weer vaak de dorst onderdrukt zal het stimuleren van hydratatie het natuurlijke evenwicht in je lichaam herstellen.

Vuur: Ram, Leeuw en Boogschutter

Vuurtekens zijn rijk aan energie, drive en motivatie. Het is dus noodzakelijk dat je het vuur opgestookt houdt als de kou eenmaal begint. Je kunt op de bank met een bak ijs naar je favoriete serie gaan kijken, maar jouw lichaam heeft het nodig om warmte te genereren dus het is veel verstandiger om te gaan sporten! Boksen, Zumba en hardlopen zijn geweldige opties om je conditie op peil en je lichaam warm te houden. Maar overdrijf niet, want jouw element is ook gevoelig voor spanning en letsel. Met je gebruikelijke herstelkracht en uitstekende spijsvertering zou je de wintermaanden goed moeten kunnen doorkomen, op één voorwaarde en dat is je de sociale kaars niet helemaal opbrandt. De truc voor vuurtekens is om warm en helder te blijven terwijl je een burn-out vermijdt.

Lucht: Tweelingen, Weegschaal en Waterman

Luchttekens zijn het tegenovergestelde van vuurtekens. Terwijl vuurtekens worden aangespoord om hun sociale agenda niet te vol te plannen worden luchttekens juist aangemoedigd om persoonlijke verbindingen en afspraken te onderhouden. Je bloeit op van verbinding met anderen en je voelt je verstikt en depressief als somber grijs weer je ervan weerhoudt om te socialiseren. Luchttekens kunnen vatbaar zijn voor longklachten dus het is belangrijk dat je je luchtwegen  beschermt. Wandelen in de frisse lucht zal je revitaliseren, maar vermijd ijzige wind. Voor veel luchttekens neemt de mentale activiteit toe als fysieke activiteit vermindert. Met het risico van een overactieve geest, leidend tot slapeloosheid en de uitputting die onvermijdelijk volgt. Prioriteit geven aan een kalme gemoedstoestand door ademwerk en meditatie is de sleutel tot een goede gezondheid van het luchtelement.
 

Wie januari zegt, zegt donkere, druilerige dagen, zegt sombere stemmingen, zegt winterblues. Wanneer de winter in volle gang is, de dagen nog kort zijn en de nachten koud, kunnen zelfs de besten onder ons zich een beetje down voelen. En we kunnen met z’n allen uitkijken naar de lente, maar hoe kun je ondertussen die winterdip overwinnen? Daar zijn best de nodige tips voor maar een deel hiervan zit ook in je hoofd, door de gedachten en overtuigingen die je hebt over winter, koude, donkerte, gewoontes, enzovoort.

Door te onderzoeken hoe dit werkt bij je ontdek je vaak ook meteen hoe jouw brein werkt in andere situaties waar je lang niet altijd even blij mee bent. Dit onderzoeken en ontdekken en vooral ook een nieuwe vorm vinden en gaan toepassen kun je uitstekend tijdens een V.I.P.dag uitwerken. Dit is dan meteen een positieve ervaringen van in de winter lekker buiten bezig zijn, genietend van jouw element, de natuur en het seizoen.
Ik spreek uit eigen ervaring want ik heb jaren en jaren lang last gehad van winterdepressies zelfs, niet beseffend dat ik hier zelf wat aan kon doen. En nu..... heb ik werkelijk nergens geen last meer van en geniet ik ook van de winter.