Bewust Gezond

Ik merk aan veel mensen dat de hele coronacrisis te lang begint te duren. Met de feestdagen voor de deur en de invoering van de strengere regels door de spoedwet maakt het er niet gemakkelijker op. Het weer werkt ook niet mee om het leven aangenamer te maken. De dagen worden steeds korter, we krijgen minder zonlicht per dag op onze huid. De berichtgevingen via TV, kranten en Social Media zijn het merendeel van de tijd ook niet echt rooskleurig.

Kortom, steeds meer mensen beginnen in een dip te komen. Ik hoor en zie het steeds vaker om mij heen. Dus vond ik het tijd worden om een zondagochtendmail te schrijven met informatie en tips om je of uit die dip te halen of te voorkomen dat je erin terecht komt. Want, op de korte termijn, veel veranderen aan de situatie kunnen we niet maar jij kunt wel zelf bepalen hoe je over dingen denkt, wat je er vervolgens bij voelt en hoe je wilt handelen. En dat kan zelfs per direct.

1. Allereerst wil ik je heel in het kort de kracht en de invloed van gesproken en geschreven taal uitleggen:
Taal werkt voor het grootste gedeelte automatisch in je brein. Zo heb je deze tekst tot nu toe vooral automatisch gelezen. Je hebt er niet echt over nagedacht, maar die zwarte kriebeltjes tekst die jij je op scherm leest heb je automatisch herkent als letters en woorden. Die woorden worden door jouw brein automatisch herkent. Zelfs als ik volstrekt onsamenhangende woorden in een zin zet zoals fietspomp, reisgids, koptelefoon, kaasschaaf, kapucijnaapje, dan maakt dat voor jouw brein niets uit. De betekenis van die woorden plopt automatisch op in je hoofd.

En dat maakt taal extreem krachtig. Degene die taal tegen jou spreekt of schrijft, bepaalt -zonder dat jij het merkt- wat jij denkt. Want jouw brein is voortdurend automatisch op zoek naar de betekenis van die gekke klanken die je hoort of die gekke zwarte kriebeltjes die je op het scherm leest.
En terwijl je aan het zoeken bent naar die betekenis, ga je in een lichte trance. Die trance noemen ze TDS of Trance Derivational Search.  In die trance zoek je in jouw database met ervaringen naar de betekenis van de woorden die je hoort of leest. Hoe vager de woorden zijn, hoe dieper je in die trance gaat.

En terwijl jij aan het zoeken bent naar wat iemand nu eigenlijk bedoelt praten zij lekker verder. Als het een positief gesprek is, is er niets aan de hand, maar soms ga je, als iemand praat of als je iets leest, je helemaal niet lekker voelen. De ander bedoelt het misschien goed, maar voor jou voelt het anders.
Bijvoorbeeld tijdens het lezen van een nieuwsbericht of het kijken naar een persconferentie, waar met heel veel vage beangstigende termen en zinsconstructies een onrustige trance bij jou wordt opgeroepen.

Het is dan goed om je te beseffen dat het nog altijd jouw brein is dat de taal begrijpt. En hoewel het automatisch gaat, kun je jezelf wakker schudden uit die trance op het moment dat je er bewust van wordt. En als de situatie zich ervoor leent, kun je vragen stellen om beter te begrijpen wat de ander echt bedoelde. Wat je dus kunt doen, nu je dit weet, is ervoor kiezen om véél en véél minder al die nieuwsberichten te volgen op TV en in de krant en niet alle negatieve berichtgevingen in je op te zuigen die via Social media alsmaar langs blijven komen. Wanneer je merkt dat het gesprek dat je met iemand of meerdere mensen hebt voor de zóveelste keer over corona, alle nare ervaringen daarmee of over andere negatieve, verdrietige zaken gaat, dan kun je dat gesprek onderbreken, zeggen dat niemand hier beter of gelukkiger van wordt en het verzoek doen om het over iets leuks of positiefs te hebben. Je zult zien dat de sfeer per direct verandert.

2. Weerbaar maken doe je ook door het verhogen van je trillingsfrequentie
Ik heb het er al vaker over gehad in mijn mails maar ook tijdens activiteiten en cursussen dat alles bestaat uit energie. Of dat nu dode of levende materie is, gedachten en emoties, alles bestaat uit energie. Niets anders dan meetbare en bewegende kleine moleculen. Wetenschappelijk aangetoond. Iedere materiaal, dood, levend, wel of niet tastbaar heeft een eigen snelheid van bewegen. Hoe logger het materiaal, hoe negatiever een gedachte of emotie, hoe lager de snelheid van de bewegende moleculen zijn. Een virus zoals het corona heeft een lage trillingsfrequentie, zoals dat heet. Zolang jij jezelf in een hogere trillingsfrequentie weet te houden zal een virus als het corona niet zoveel macht over jou kunnen krijgen. Hoe hoger jouw frequentie is, hoe meer immuun je bent voor virussen.
Hoe lager jouw frequentie is, hoe meer kwetsbaar je bent voor virussen.
Als een virus met zijn lage frequentie in je lichaam komt, kan het groeien wanneer jij een lage frequentie hebt.
Om je eigen trillingsfrequentie te verhogen kun je een aantal dingen doen:
- Laat angst los en koppel je los van de angst van het groepsbewustzijn. Door de lage trillingsfrequentie van angst haalt deze jouw trillingsfrequentie ook naar beneden. Zend in plaats daarvan de boodschap naar je lichaam uit dat het veilig is.
- Breng jezelf in een hogere trillingsfrequentie met onvoorwaardelijke liefde, compassie, vrede, dankbaarheid, blijdschap, vriendschap, knuffels, aandacht, verwondering, genieten enzovoort. Download het in iedere cel van je lichaam.  Steeds weer opnieuw.
- Werk aan je zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Zorg goed voor jezelf, fysiek en emotioneel. 
- Richt je aandacht op datgene wat je wèl wilt. Je trekt namelijk aan waar jij je gedachten en aandacht op focust. Wat je ook hoort in de media, jij hebt de keuze waar jij je op focust. Maak de beste keuze voor jezelf. Creëer je eigen ondersteunende omgeving en stuur liefde de wereld in, zoveel je kunt.

3. Gezonde voeding, vooral nu.
Natuurlijk weet jij dat je het beste gezond kunt eten om jezelf weerbaarder te maken tegen van alles en nog wat. Ook bij voeding is er sprake van een trillingsfrequentie en hoe puurder iets is hoe hoger de frequentie. Zo kun je gemakkelijk bepalen of iets wel of niet goed is voor je lichaam, je gezondheid.
Alles wat in een potje, flesje, zakje zit en bestaat uit een samenstelling met toevoegingen, heeft een lage frequentie. Alle frisdranken, sapjes, margarines ( ook al staat er op hoeveel fantastische vitamines ze hebben toegevoegd) is niet voedend voor je lichaam. Vullend, ja, voedend nee. Het grootste gif is suiker. Suiker is een drug. Het is een giftig goedje en het is erg verslavend. Er zouden grote doodskoppen op pakken suiker moeten staan. Niet alleen op pakken suiker maar op alle producten waar vormen van suiker inzitten. Omdat het onze gezondheid ondermijnt en niet zo'n beetje ook.
Wil je graag overstappen naar een meer gezond voedingspatroon dan kun je dit het beste geleidelijk aan doen. Zo kan je lijf er rustig aan wennen en krijgt het geen afkickverschijnselen. Oh ja, en vooral je magnetron de deur uit doen!!  Alles wat in jou magnetron is geweest heeft zijn volledige voedingswaarde verloren. Lang verhaal, ga ik je nu niet mee vermoeien.

4. Bewegen beschermt je mentaal welbevinden
Er is sterk bewijs dat beweging het risico op depressie vermindert, en dat beweging de symptomen van depressie minder erg maakt. Zowel bij kinderen en jongeren als bij volwassenen en ouderen. Beweging beschermt volwassenen ook tegen en bij angstgevoelens. En dat is niet alles: bewegen verbetert je levenskwaliteit én je slaap ’s nachts.

Beweeg vooral in een natuurlijke omgeving, zoals een park, groene paden en trage wegen, in de omgeving van water … De natuur doet altijd goed. Samen bewegen geeft ook meer energie. En als beweging deel is van je dagelijkse routine en vrije tijd, dan behoud je langer je veerkracht.

5. Het effect van mondkapjes
Momenteel is er veel discussie over het nut en de noodzaak van het dragen van mondkapjes in een niet professionele omgeving. Deze discussie gaat vooral over het effect op het voorkomen van het doorgeven van een (corona)besmetting. Het negatieve effect op de gezondheid van de drager van het mondkapje blijft daarbij onderbelicht. Vandaar dat ik deze hier toch even wil benoemen.

Bij het dragen van een mondkapje ademen we een deel van uitgeademde lucht direct weer in. Hierdoor stijgt het percentage kooldioxide (CO2) in het bloed. Als het percentage CO2 in het bloed een grenswaarde overschrijd kan dat hypercapnie veroorzaken. Hypercapnie kan verschillende klachten geven, die in ernst kunnen toenemen als het CO2% stijgt. Van een milde duizeligheid en hoofdpijn tot hyperventilatie, hartritmestoornissen, desoriëntatie en verlies van bewustzijn:
Bij extreme hypercapnie kan iemand in coma raken en zelfs overlijden.

 Lucht die we inademen bevat gemiddeld 78% stikstof, 21% zuurstof en 0,04% CO2. Uitgeademde lucht bevat echter 4% CO2. Met een mondkapje op ademen we een deel van die CO2 weer in.

Wat heb ik nu bedacht:
 
Ik wil je graag helpen om  deze periode zo goed en gezond mogelijk door te komen. Ik wil je helpen met het bewust worden / blijven van de taal in je hoofd en je omgeving, je oefeningen aanreiken om je trillingsfrequentie te verhogen, gezonde recepten aanbieden, je motiveren om te blijven bewegen, en je te helpen bij een diepere en meer volledige ademhaling door middel van ademhalingsoefeningen. In deze periode oooh zo belangrijk! En dat allemaal op wekelijkse basis. Op een manier die jullie van mij gewend zijn, namelijk eenvoudig maar effectief met jou, lieve <<First Name>>, als uitgangspunt.
Het gaat een wekelijkse, online, bijeenkomst worden met meditatieoefeningen, begeleide meditaties, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en lekkere en gezonde recepten. Wellicht af en toe een challenge of andere spontane acties.

Hoe dan?
Ik heb een privégroep aangemaakt op Facebook met als titel: Bewust Gezond met Annès. Ik had het liever alleen Bewust Gezond genoemd maar die pagina bestaat al. Dus dan maar zo. Iedere maandagochtend om 09.30 uur ben ik óf live aanwezig óf ik plaats een zelfgemaakt filmpje en kun je meedoen met Mindfulness-, Ademhalings-, Meditatie- en Ontspanningsoefeningen. Met natuurlijk iedere week een gezond recept en tips en informatie. Ik heb heel bewust voor de maandagochtend gekozen omdat je dan een mooie opstart voor je komende week hebt. Kun je echt niet aanwezig zijn dan kun je kiezen voor een later tijdstip op de maandag om het terug te kijken. Iedere aflevering / bijeenkomst zal ongeveer een uur duren. Me-time èn kwaliteitstijd!!

Voor wie?
Voor iedereen die bewust kiest voor het opbouwen en vasthouden van immuniteit, geluk en gezondheid.

Per wanneer?
De Facebookpagina Bewust Gezond met Annès wordt toegankelijk vanaf het moment dat er minimaal 10 deelnemers zijn. Je krijgt, na je aanmelding, persoonlijk bericht hierover.

De kosten?
Deze investering in jezelf en jouw gezondheid kost je 25 euro per maand, vooruit te betalen. Je betaling zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot alle informatie, filmpjes, oefeningen en meer.

Aanmelden:
Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar eeninnerlijkereis@gmail.com